Radio 1 pakt het laatste glazen plafond aan: de toppolitiek. Nog nooit kende België een vrouwelijke premier. Daarom nodigt De ochtend de twee dames uit die het dichtst bij die topfunctie zijn geraakt: Miet Smet en Marianne Thyssen. Allebei van CD&V, allebei ei zo na in de 16, allebei sterke madammen die niet op hun mondje zijn gevallen. Twee vrouwen, twee generaties over leven en werken in de toppolitiek.
'De Ochtend', van 7.00 tot 9.00 uur.
Wie is het sterkste vrouwelijke personage uit de wereldliteratuur? De voorbije weken heeft de Radio 1-luisteraar de Top-10 van de knapste en strafste vrouwen samengesteld. Een aantal illustere vrouwen zijn uiteraard incontournable, zoals Anna Karenina, Emma Bovary, Molly Bloom en Clarissa Dalloway. Uit de hedendaagse literatuur springen Lisbeth Salander (Milleniumtrilogie), Aomame (1Q84) en Josée Verbeke (Sprakeloos) in het oog. Antigone, Pippi Langkous en Elizabeth Bennet (Pride and Prejudice) maken de lijst compleet.
Acteurs Nathalie Meskens en Geert Van Rampelberg brachten elke dag in 'Joos' een cruciale dialoog uit de verschillende boeken. Dialogen waarin de literaire babes mogen schitteren. Je kan ze herbeluisteren op:
http://www.radio1.be/programmas/joos/joos-zoekt-sterkste-vrouwelijke-personage-uit-literatuur.
Op donderdag 11 november zit 'Joos' live op de Boekenbeurs en dan wordt bekend wie de ware heldin, de ultieme boekenbabe is. Joos krijgt daarbij de hulp van een jury met schrijfsters Saskia De Coster en Kristien Hemmerechts. Juryvoorzitter en homme de service is Walter Van Steenbruggen, als advocaat een hartstochtelijk pleitbezorger van de schone letteren.
Wie zijn de genomineerden?
1. Antigone uit de gelijknamige tragedie van Sophokles (442 v.Chr.) volgt haar individuele geweten tegen de wetten van de staat in.
2. Tragisch is het lot van Emma Bovary uit ‘Madame Bovary’ (1857) van Gustave Flaubert, de vrouw van een plattelandsdokter die haar beknellende burgerlijke milieu wil ontvluchten, het geluk bij andere mannen zoekt, maar verloren loopt in haar gevoelswereld.
3. De openingszin van 'Anna Karenina' (1877) van Lev Tolstoj - ‘Alle gelukkig gezinnen lijken op elkaar, elk ongelukkig gezin is ongelukkig op zijn eigen manier’ - doet ook al niet het beste verhopen voor Anna Karenina en haar overspelige liefde.
4. 'Molly Bloom' is de Penelope van dienst in Ulysses (1922) van James Joyce, al is ze niet zo’n voorbeeldige echtgenote als haar homerische voorbeeld. Haar onverbloemde slotmonoloog maakt haar onsterfelijk.
5. Dergelijke ‘guirlandes van gedachten’ vinden we ook terug bij Clarissa Dalloway, die in ‘Mrs Dalloway’ (1925) van Virgina Woolf een hele wereld oproept in haar hoofd.
6. Elisabeth Bennet uit Pride & Prejudice (1813) spreekt van alle Jane Austen- heldinnen allicht het meest tot de verbeelding. ‘Lizzie’ Bennet probeert haar eigen zin te doen in een tijd en een milieu waarin dit allesbehalve evident is.
7. Wiedewiedewie zeker altijd haar eigen zin doet is Pippi Langkous uit de gelijknamige boeken van Astrid Lindgren (1945), een eigenwijze roodharige sproetenkop die alleen met haar aapje en paard in Villa Kakelbont woont.
8. ‘Hoe zou Pippi Langkous als volwassene zijn?’ Dat vroeg Stieg Larsson zich af en hij bedacht Lisbeth Salander als hoofdfiguur voor zijn ‘Millenniumtrilogie’ (2005-2007). Een sociaal gestoorde maar intelligente computerhacker die zich ontpopt tot vrouwenverkrachterswreker.
9. Een andere coole bitch en vrouwelijke wraakengel is Aomame uit ‘1q84’ van Haruki Murakami (2009), een instructrice in een sportschool én huurmoordenares die het op mannen gemunt heeft.
10. Ten slotte een sterke vrouw van vlees en bloed. Tom Lanoye richtte met zijn roman Sprakeloos (2009) een monument op voor zijn moeder: een slagersvrouw en amateur-actrice die door een beroerte van haar spraak beroofd wordt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten