zondag 22 juni 2014

Amsterdamse scholiere schrijft novelle in de stijl van Jane Austen

De Amsterdamse gymnasiast Julia Neugarten (18) schreef voor haar profielwerkstuk The Jane Austen Novel een novelle in Jane Austen stijl. Hiermee won ze afgelopen weekend de Profielwerkstuk Prijs 2014 van Het 4e Gymnasium in Amsterdam. Haar novelle Prospects & Presumptions, een romantische komedie die zich afspeelt in Regency Engeland, is nu online te koop.

Waarom heb je gekozen voor Jane Austen en haar werk als onderwerp voor je profielwerkstuk?
Al sinds ik op mijn 12e voor het eerst keek naar de Sense & Sensibility verfilming van Ang Lee draag ik Jane Austen een warm hart toe. Toen ik een profielwerkstuk-onderwerp moest uitzoeken wist ik al meteen dat ik iets wilde doen dat zowel met literatuuronderzoek als met schrijven te maken had. Uiteindelijk heb ik dus een eigen novelle geschreven op basis van een analyse van de romans van Austen. Austen spreekt me aan omdat haar werk heel vrolijk en optimistisch kan worden gelezen, maar ook een diepere laag heeft die eigenlijk heel tragisch is: haar heldinnen zitten vaak zo gevangen in maatschappelijke verwachtingen. De benauwende maatschappij in combinatie met de humoristische verhaallijnen zoals je die nog steeds in romantische komedies aantreft, sprak me aan. Lees meer: amsterdamse-scholiere-schrijft-novelle-de-stijl-van-jane-austen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

JANE AUSTEN/ WEBSITES

Jane Austen

Jane Austen

trifle

trifle